‘De elektrische rijervaring van Otwin van Drunen’

12 oktober 2021

De opmars van de elektrische auto is in volle gang. Toch zijn de meningen over elektrisch rijden behoorlijk verdeeld. Het lijkt wel of je alleen maar voor of tegen kunt zijn. In deze nieuwe rubriek laten we berijders die normaal in een diesel of benzine auto rijden, kennis maken met elektrische auto’s. En vragen hun eerlijke mening. Otwin van Drunen maakte onlangs een proefrit in een Audi e-tron GT. Ook hij twijfelde. En nu?

Otwin van Drunen is werkzaam als accountant bij DRV Accountants & Adviseurs. Als accountant is hij vaak onderweg. “Tijdens de corona periode was dit wat minder, maar daarvoor reed ik gemiddeld 30.000 km per jaar. Ik rijd al bijna 10 jaar een leaseauto via ProMobility. Dit zijn overwegend dieselauto’s geweest.”  Waarom de keuze voor dieselauto’s? “Diesel rijden is goedkoper per km dan benzine. En aangezien ik veel kilometers maak, was dit een logische keuze”. Momenteel rijdt Otwin in een hybride SUV. Hoog tijd om hem eens kennis te laten maken met een volledig elektrische auto!

De keuze

Iedereen heeft zijn eigen ideeën over rijden in een elektrische auto. Zo ook Otwin: “Ik zoek in een auto vooral een stukje comfort en gemak. Hoog zitten vind ik erg prettig. Daarnaast moet het gewoon een mooie auto zijn. De auto’s die ik voorheen heb gereden, voldoen daar allemaal aan.” Otwin maakte een proefrit in een Audi e-tron GT. Deze volledig elektrische sportsedan heeft een elegante uitstraling. Het interieur bestaat uitsluitend uit duurzame en milieuvriendelijke elementen. De Audi e-tron GT biedt ruimte aan vijf personen en flink wat bagage (405 liter). Ook niet geheel onbelangrijk: met de 530 pk schiet je in 4,1 seconden naar 100 km/u.

Een vol accupakket geeft een actieradius van 487 kilometer. In de praktijk is dat zo’n 350-400 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Daarmee is de e-tron GT geschikt voor lange trips, ook buiten Nederland. Otwin maakt zich vooral zorgen over die actieradius. “Het bereik van elektrische auto’s is nog niet heel groot. Daar heb je geen last van met diesel en/of benzineauto’s. Daarmee kun je onverwachte lange ritten rijden, zonder dat je daarbij te veel moet plannen of nadenken. Voor mijn werk maak ik regelmatig dit soort ritten.” Het klopt dat veel elektrische auto’s op een volle accu minder ver kunnen rijden dan de gemiddelde auto op een volle tank brandstof. De meeste mensen rijden met hun auto naar werk, doen boodschappen of brengen de kinderen naar school. Tenzij je het halve land door rijdt, kan dat makkelijk op een volle accu.

De rijervaring

Otwin is erg positief over zijn proefrit in de Audi e-tron GT. “Het is een hele fijne sportieve auto. Hij stuurt lekker en ligt goed op de weg. Zodra je het gaspedaal intrapt, schiet de auto weg. Dit is een stuk directer dan ik gewend ben, maar wel prettig. De Audi e-tron GT valt op, het is een mooi model. De prestaties van deze auto zijn meer dan in orde. Toch betrapte ik me erop, dat ik veel naar de meter aan het kijken was. Hoeveel tijd heb ik nog voordat de accu leeg is? Waar moet ik opladen? Tijdens de proefrit werd ik hierdoor onrustig.” Het is even wennen, dat snappen we. In verhouding met andere EV’s heeft de Audi e-tron al een flinke actieradius. En hij laadt snel op. Bij een snellader met 150 kW heb je binnen 10 minuten weer 110 kilometer bereik erbij. In een half uur is je auto alweer tot 80% opgeladen. In deze tijd kun je lunchpauze nemen of even de benen strekken.

De conclusie

Heeft de proefrit Otwin zijn keuze beïnvloed? “Op de testauto zelf is niets aan te merken. Ik ben erg positief over de prestaties, het model en de rijervaring. Het elektrisch rijden is anders, maar wel fijn. En een stuk gunstiger voor het milieu.” Ondanks zijn goede ervaringen met de elektrische Audi e-tron GT, rijdt Otwin voorlopig nog in zijn huidige auto. En dat is natuurlijk prima.

De toekomst

Bij ProMobility zijn we ervan overtuigd dat elektrisch rijden het autorijden van de toekomst is. De wereld houdt zich al een tijd bezig met klimaatverandering. EV’s zijn een goede manier om de CO2-uitstoot van verkeer terug te dringen. Wij nemen de verduurzaming van ons wagenpark serieus.

Kiest Otwin in de toekomst voor een elektrische leaseauto? “Als de actieradius in de toekomst verbetert, kies ik zeker voor een elektrische auto. Voor nu vind ik het nog net iets te ongemakkelijk voor de langere afstanden”. Gelukkig gaat innovatie en technologie op het gebied van elektrische auto’s enorm snel. Er komen mooie veranderingen aan:

– Er worden meer (openbare) laadpalen geplaatst in Nederland en Europa.
– Grotere actieradius.
– De prijzen van elektrische auto’s zijn flink aan het dalen.
– Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.
– Sneller opladen van accu’s.

Twijfel je, of elektrisch rijden wel iets voor jou is? Dan nodigen we je graag uit voor een proefrit. Bepaal samen met ons het ideale moment om over te stappen. Nu of in de toekomst.

Terug naar alle blogs