Hoe elektrisch rijden het werk van garage Autotop heeft veranderd

22 maart 2023

Een elektrische auto heeft aanmerkelijk minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. Je hebt immers geen versnellingsbak, bougies en distributieriem. In plaats van motorolie vervangen zijn garages nu veel vaker software aan het updaten. Het ouderwetse sleutelen is een inspectie geworden. Hoe bevalt dat? En welk onderhoud heeft een elektrische auto nog wel nodig? We vroegen het Autotop. Inderdaad, onze onderburen in Wormerveer én trouwe relatie, al jarenlang.

Peter van den Top is samen met broer Ronald eigenaar van Autotop. Het team bestaat uit zes man totaal. Vorig jaar vierden ze het 40-jarig bestaan van de garage. Peter loopt dus al wat decennia mee in het autogarage-vak. “De tijd vliegt, het is alweer een aantal jaar geleden dat we de eerste elektrische auto binnenkregen.”

Kennis opdoen en ervaringen uitwisselen

Als BOSCH Car Service is Autotop aangesloten bij de BOSCH-groep. Een groot voordeel bij nieuwe ontwikkelingen in de markt. “BOSCH is nauw betrokken bij de elektrificatie van auto’s en levert de meeste onderdelen voor Europese auto’s. Ze zitten dus dicht op het vuur. Die kennis delen ze met ons, als lid van de groep.” Regelmatig volgen Peter en zijn team trainingen. “We zijn verplicht om minimaal acht trainingsdagen per jaar te volgen.” Niet alleen de kennis die hij daar opdoet is relevant, ook het contact met vakgenoten is van toegevoegde waarde, zo vertelt Peter. “Misschien nog wel interessanter zijn de ervaringen die we onderling met elkaar uitwisselen.”

“Een elektrische auto heeft evengoed onderhoud nodig”

Hoe is zijn ervaring met het onderhouden en repareren van elektrische auto’s? “Vergis je niet dat een elektrische auto evengoed onderhoud nodig heeft. De motorolie en luchtfilters hoeven dan niet vervangen te worden, maar het aircosysteem, remvloeistofsysteem en de wielophanging zijn bijvoorbeeld gewoon hetzelfde.” Elektrische auto’s hebben ook nieuwe aandachtspunten bij het onderhoud. “De banden slijten over het algemeen sneller door de toegenomen tractie. Je trekt simpelweg sneller op met een elektrische auto. Dat heeft zo z’n weerslag op de banden, die slijten dus sneller.”

Peter geeft nog een voorbeeld van zo’n nieuw aandachtspunt. “Laatst hadden we een klant die klaagde over z’n remmen. Op het eerste gezicht zagen we niets geks. We besloten ze er toch uit te halen om eens goed kijken. Wat bleek, de remmen waren helemaal vastgeroest, omdat ze juiste bijna niet gebruikt worden. Bij een elektrische auto rem je nog meer regeneratief. Ofwel, op de motor. Waardoor je de remmen dus bijna niet belast. Dat was te zien bij deze auto. De remblokken waren vergaan door het stilstaan. Dus nu weten we dat we de remmen van een elektrische auto na drie of vier jaar er toch even uit moeten halen om goed te checken.”

Je bent tegenwoordig niet zomaar monteur

Nieuwe werkzaamheden en kennis vergt ook het nodige van de expertise en flexibiliteit van het team. Peter beseft dat hij gezegend is met een hecht en loyaal team. Hij is dan ook zuinig op zijn personeel, met een goed salaris en voldoende mogelijkheden binnen de garage. Tot zijn spijt ziet hij de interesse in het autogarage-vak afnemen. “We hebben een nieuwe jongen in dienst. Echt een goede jongen. Hij is opgegroeid met auto’s. Hij zit nog op school. Maar als je hoort hoe de aanwas daar is, dan gaat dat echt een probleem worden.” De ontwikkelingen en technische innovaties vragen ook een andere interesse en ander denkniveau van een monteur in vergelijking met vroeger. “Vroeger had je LTS en werd je maar gewoon automonteur. Nu moet je software kunnen uitlezen en met moderne apparatuur kunnen werken. Dat vraagt eigenlijk meer HTS-denkniveau.”

Toekomstperspectief versus nostalgie

Waar het heen gaat met elektrisch rijden, dat is gissen volgens Peter. “Dealers en fabrikanten weten het zelf ook niet. Je ziet dat de markt zoekende is naar vormen van duurzame mobiliteit. We zitten midden in een transitie die 15 jaar geleden ook niemand aan had zien komen.” Peter kijkt met een open blik in de toekomst en gaat als Autotop als BOSCH Car Service mee in de ontwikkelingen. Dat doet hij met veel plezier. Al mist hij wel het ouderwetse motorgeluid. “Ronald en ik komen uit een BMW-familie. Mijn vader werkte vanaf 1960 al in de auto, de BMW’s. Ik ben van 1960 en dus grootgebracht tussen de BMW’s. Die grote zescilinders worden bijna niet meer gemaakt. Je kan er ook eigenlijk niet meer mee aankomen. Maar dat geluid, dat is nostalgie. Dat mis ik wel.”

 

Terug naar alle blogs