Wat is er aan de hand in verzekeringsland?

2 maart 2020

Een prijsverhoging. Daar wordt niemand blij van. Ook wij niet. Toch hebben we dit al twee jaar op een rij moeten doen, omdat de verzekeringspremie al een paar jaar fors stijgt. Hoe komt dat? Wat is er aan de hand in autoverzekeringsland?

Ton Rijnders geeft risicoadvies aan ProMobility en koopt de verplichte WA-autoverzekering voor ProMobility in. Hij draait al 34 jaar mee en kent de zakelijke autoverzekeringswereld bijzonder goed.

Premies extreem laag tijdens crisis

“Tijdens de crisisperiode is de hele zakelijke autoverzekeringsmarkt over elkaar heen gevallen. Bedrijven gingen bezuinigen en er werden flink minder kilometers gereden. Dat resulteerde in een daling van de schadelast, waardoor een prijzenoorlog onder de zakelijke verzekeraars ontstond”, vertelt Ton. “De premies zakten naar een dieptepunt, met negatieve resultaten voor de verzekeraar, maar dat werd dan weer rechtgetrokken door goede resultaten op andere verzekeringsproducten of beleggingen bijvoorbeeld.” Iets wat nu niet meer mogelijk is, legt Ton uit. “De regels zijn aangescherpt.” Het gevolg: prijsverhogingen. “Om autoverzekeringen opnieuw rendabel te krijgen, moesten de premies omhoog.”

Minder spelers op de markt

Die ommekeer vond zo’n drie tot vier jaar geleden plaats, vertelt Ton. “Alle autoverzekeraars hadden last van negatieve resultaten en konden zichzelf moeilijk staande houden, met als gevolg dat De Nederlandsche Bank (DNB) op grote schaal ingreep, waardoor de premies stegen. Met de groeiende economie zijn ook de premies weer omhoog gegaan.” Inmiddels was het aantal spelers in de zakelijke autoverzekeringsmarkt flink afgenomen, stelt Ton. “Door de slechte resultaten zijn veel partijen gestopt met het voeren van het zakelijke autoverzekeringsproduct, overgenomen of samengegaan.” Ofwel, de spoeling is een stuk dunner. “Er zijn nu dus minder, maar grotere partijen die de markt bepalen. Dat betekent minder concurrentie en stijgende prijzen. Zo is de marktwerking nou eenmaal.”

Meer en duurdere schades

De stijgende premies voor zakelijke autoverzekeringen is volgens Ton ook het resultaat van de toenemende schadelast. “We gaan weer meer de weg op en maken ook meer ongelukken.” Niet alleen drukte op de weg is volgens Ton reden voor het groeiende aantal schadegevallen. “Het rijgedrag is veranderd. We maken meer ongelukken, omdat we snel afgeleid zijn in de auto.” Ton benadrukt dat niet alleen het aantal schades is toenemen, maar ook de schadelast, dus de kosten per schadegeval. “We rijden duurdere auto’s met meer geavanceerde systemen, daardoor is de materiële schadelast hoger. Tevens zijn er meer en grotere letselclaims.”

Wat kunnen we zelf doen?

Kortom, we hebben iets recht te trekken uit het verleden, er zijn minder spelers op de markt en we maken meer schade met z’n allen. En daardoor zijn de premies voor zakelijke autoverzekeringen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Helder verhaal. Als we naar die drie aanleidingen kijken, is er maar één waar we zelf invloed op uit kunnen oefenen: de schadelast. “Klopt, als we substantieel minder schade rijden met z’n allen, dan gaat de premie vanzelf naar beneden. Dan heb ik het niet over een week of een maand, maar over een langere periode. Dan pas kun je spreken van een trend. En daarop bepalen autoverzekeraars hun premie.”

Ton Rijnders – account director automotive bij Aon – sinds 2008 partner van ProMobility.

Terug naar alle blogs