En dan ben je ineens zelf de klos…

31 januari 2023

Met 150 km op de teller van zijn gloednieuwe Range Rover Velar Hybride raakte Marc betrokken bij een ongeluk. Samen met zijn zoon. Een gigantisch klap, totaal onverwachts. De schrik zat er flink in. En dan is het zaak om rustig te blijven en de stappen te doorlopen waar wij onze berijders regelmatig op attenderen. Hoe doe je dat? Marc deelt zijn ervaring.

“Afgelopen vrijdag ging ik vol enthousiasme mijn nieuwe auto ophalen. Een prachtige Range Rover Velar Hybride, die we hadden gevonden bij een dealer in Den Bosch. Al jaren droom ik ervan om een Range Rover te rijden. Eindelijk zou het dan gebeuren. De aflevering verliep perfect, met de onthulling onder het doek, uitleg, telefoon koppelen en toen 100 km terugrijden naar ons kantoor van ProMobility in Geervliet. Genieten.

Even een rondje maken… of toch niet?

Een uur later liet ik vol trots de auto zien aan mijn collega’s, vrouw en kinderen. Zoon Lucas kon niet wachten om een stukje te rijden, dus we stapten gelijk in ‘voor een rondje’. Eerst een stukje Groene Kruisweg, vervolgens via de Thomassentunnel de A15 op en via het Hartelkruis terug naar Geervliet. Althans, dat was de bedoeling… We reden het Hartelkruis op. De verkeerslichten stonden op rood. Tien auto’s stonden stil op de rechterbaan, vier op de linkerbaan. Lucas sloot netjes aan en stopte. We keken nog even naar het mooie nieuwe dashboard van de Velar en toen… een oorverdovende knal! We wisten niet wat er gebeurde. Compleet gedesoriënteerd en in shock keken we elkaar aan. Onze auto was op de stilstaande auto voor ons geknald. In de rechterbuitenspiegel zag ik dat er ook een auto achterop ons gereden was. Wij waren op het eerste gezicht oké en stapten verbouwereerd uit.

“Je weet serieus niet wat je overkomt”

Toen zagen we wat er gebeurd was: een Ford Fiësta was met volle vaart bij ons achterop gereden en had de 2.200 kg wegende Velar maar liefst acht meter vooruit geduwd, bovenop de twee auto’s die voor ons stonden. Je weet serieus niet wat je overkomt. Een auto met 150 km op de teller compleet verwoest! Tot op dit moment weten we niet hoe het heeft kunnen gebeuren. Getuigen verklaarden dat de man niet remde en in volle vaart op ons botste. Binnen enkele minuten verschenen de hulpdiensten: brandweer, Rijkswaterstaat, politie en ambulance. De bestuurder van de achteropkomende auto was er niet best aan toe en werd door de hulpdiensten geholpen. De overige betrokkenen hadden wat nekklachten en lieten zich ter plekke onderzoeken.

Blij met alle hulp

Ineens was ik dus zelf, vanuit het niets, betrokken bij een ernstig auto-ongeluk en ervoer zelf wat onze berijders soms ook ervaren als zij een ongeluk hebben gehad: je weet niets, je wil geholpen worden en je bent blij met de lieve, aardige mensen die hun hulp aanbieden. Van de ambulancemedewerker en de brandweerman die regelmatig vraagt hoe het met je gaat en of je écht in orde bent, tot de politieagenten die later op het bureau helpen bij het invullen van de schadeformulieren en je een iPhone-lader lenen omdat je telefoon leeg is.

Wat als…

Eindelijk thuis kwam de schok pas écht. Wát een geluk hebben we gehad! Alle ‘wat als’ vragen vliegen door je gedachten: wat als we in een kleinere auto zouden hebben gereden, wat als we een minuut later of eerder het rondje zouden zijn gaan rijden. Wat als… wat als… Feit is dat Lucas en ik beiden geen fysieke klachten hebben, ook de dagen erna niet. De bestuurder van de Ford Fiësta lag in het ziekenhuis met verschillende botbreuken. Ik hoop oprecht dat het hem goed gaat. De Range Rover Velar is total loss, maar dat is maar blik. Een cliché, maar wel waar.

De moraal van dit verhaal

Waarom ik dit verhaal graag met jullie wil delen? Om aan te geven dat ik onze berijders die bij een ongeval betrokken zijn maar al te goed snap. En ik niet alleen, wij allemaal bij ProMobility. We zijn niet alleen leaseadviseur en schade-expert, maar ook mens. We snappen dat zo’n heftige gebeurtenis impact heeft, dat je even niet helder na kunt denken, of in de war bent. Daarom maken we het je graag zo gemakkelijk mogelijk. Met onze app bijvoorbeeld, waar je alle informatie over je auto en wat te doen bij schade binnen handbereik hebt. En als je je telefoon dan toch in je hand hebt: bel ons. We helpen je graag!”

Terug naar alle blogs