Auto kopen in de toekomst

31 augustus 2016

Als je in trek bent voor een nieuwe auto, kun je op dit moment kiezen uit 479 modellen bij verschillende merken. Met 479 modellen heb je in totaal ook nog de keuze uit 6.678 verschillende uitvoeringen, wat een keuzes!

Een autoboulevard, je bent er hoogstwaarschijnlijk wel eens geweest. Je loopt zo van het ene merk naar het andere merk naar binnen en kunt daardoor verschillende bolides goed met elkaar vergelijken. Zo kun je verrast worden door een auto die je eerder niet op jouw wensenlijst had staan. Of het valt juist tegen als je hem in het echt ziet, voelt en ruikt.

Op internet kun je gemakkelijk auto’s met elkaar vergelijken, bijvoorbeeld op de website van AutoWeek. Je sorteert eenvoudig op merk, prijs, carrosserie en zo komt je tot een juiste selectie. Door dit gemak vraag ik mij weleens af hoe de toekomst van showrooms eruit komt te zien. Wat is de waarde nog van een autoverkoper als je zelf alle informatie al op internet kunt vinden?

Maserati

Een evenement als de AutoRai trekt iedere keer weer ontzettend veel bezoekers, waarbij nagenoeg alle automerken vertegenwoordigd zijn.
Maserati, bekend van sportieve en luxe automodellen, brengt binnenkort een nieuw model op de markt, de Maserati Levante. Daarmee verwacht Maserati dat de verkoopaantallen zullen stijgen. Een nieuwe showroom zou het merk moeten helpen om haar dealernetwerk te versterken en verder uit te breiden. Althans, dat denkt Maserati.

ProMobility Maserati Levante

Deze nieuwe en vierde showroom van Maserati in Nederland, opent per 1 september zijn deuren aan de Autolettestraat in Rotterdam.
In deze Autostrada vind je ook merken als MINI, Landrover, Jaguar, Mercedes-Benz en Porsche, waardoor de zoektocht naar een nieuwe auto nog leuker moet worden.

Nieuw Businessmodel

Is het nog wel verstandig van Maserati om een nieuwe showroom te bouwen? Laten we eerlijk zijn: het concept van een auto kopen is al 100 jaar hetzelfde. Als automerk bouw je een mooie showroom, liefst nog groter en mooier dan die van de concurrent. Je zet er een paar bureau’s in met snelle autoverkopers daarachter en je zet je showroom vol met glimmende bolides. Maar is dat nog wel van deze tijd? Het gedrag van de consument verandert. Die zoekt op internet alles uit en wil dan alleen maar nog even proefrijden in de auto van zijn keuze. En daar gaat het mis. Want deze auto heeft de dealer vaak niet als demo. Een dealer heeft maar een beperkt aantal demo’s en dat is logisch. Vaak hebben ze wel een demo die er op lijkt, maar altijd met nét een andere motor, of een andere uitvoering, of een ander interieur als de auto die je zelf geconfigureerd hebt. Volgens mij kan dat anders.

Hoe vernieuwend zou het zijn als er een automerk opstaat dat zijn geld niet investeert in mooie panden, maar in demo’s. De klant configureert op internet de auto die hij wil aanschaffen. En stuurt een mail naar het automerk dat hij in deze auto, met die bepaalde motor en die bepaalde uitvoering (sedan, touring of cabrio) wil rijden. Het automerk stuurt een product specialist mét de betreffende auto naar de klant en samen maken ze een proefrit. Tijdens deze proefrit kan de product specialist álles vertellen over de auto en de klant wordt nog enthousiaster dan hij al is. Sterker nog, hij gaat over tot het kopen van de auto. Missie geslaagd! Natuurlijk zal de demo niet helemaal identiek zijn als de geconfigureerde auto, er zijn zo veel opties mogelijk. Maar de uitvoering, de motor en de meest interessante optiepakketten kunnen wel identiek zijn.

Zou dit concept kunnen aanslaan? Ik heb het nog niet doorgerekend, maar ik zie absoluut mogelijkheden. Als merk zit je niet met onverkoopbare panden, waar de laatste jaren alleen maar versneld op afgeschreven is, wat tot grote verliezen heeft geleden. Natuurlijk, je hebt wel veel demo’s nodig, maar die kunnen ook weer snel verkocht worden. Je hebt product specialisten die echt alles weten over dat specifieke model. De grootste winnaar is de klant: die kiest thuis achter zijn computer een auto uit. Hoe makkelijk is dat? En vervolgens wordt de auto voorgereden en krijgt hij van de product specialist antwoord op alle vragen die hij nog zou kunnen hebben en hij ervaart hoe zijn toekomstige auto rijdt, voelt en ruikt.

Wat denk jij? Zou dit concept kunnen aanslaan?

Geef je reactie hieronder, ik ben benieuwd naar hoe jij denkt over de toekomst van het kopen van een auto.

Hartelijke groet,

Marc Noyons

Terug naar alle blogs