Sponsoring GHVV’13, door dik en dun

4 augustus 2021

Vlak voordat corona losbarstte in ons land, werd het nieuwe complex van Voetbalvereniging GHVV’13 opgeleverd in Geervliet, de thuishaven van ProMobility. Onder de bezielende leiding van de kersverse voorzitter Ad van der Bom. Ook het sponsorbord van ProMobility hangt op het spiksplinternieuwe complex, waar nog veel te weinig gevoetbald is en dat nog altijd officieel geopend moet worden. “We staan in de startblokken en kunnen niet wachten”, vertelt Ad. Hoe heeft hij afgelopen jaar beleefd? Hoe is de club met de crisis omgegaan? Wat is het belang van sponsoren in zo’n periode? En hoe ziet hij de toekomst? Ad vertelt.

Vier jaar nadat Ad met pensioen ging, benaderde hij voetbalvereniging PFC in Geervliet, dat op het punt stond te fuseren met HVV Bernisse. “Ik vroeg de secretaris of ze al een voorzitter hadden voor de nieuwe, samengevoegde club. Nee, dat hadden ze nog niet. Zo is het balletje gaan rollen.” Een geval van de juiste man op de juiste plaats. Met zijn kennis en ervaring in de bouwwereld, zijn grote regionale netwerk en jarenlange betrokkenheid bij voetballend Geervliet, was Ad de perfecte kandidaat om de realisatie van GHVV’13 te begeleiden. “Ik heb goed 40 jaar in de bouw gezeten met een eigen aannemersbedrijf. Ik ben altijd actief geweest in het business gebeuren, bij bijvoorbeeld Ondernemers Vereniging Nissewaard en de Lions Club. Daarnaast heb ik 26 jaar gevlagd bij het eerste van PFC.”

De fusie kwam niet uit de lucht vallen. “Daar werd al 10/15 jaar over gesproken. De twee clubs zaten allebei midden in de dorpskern. Niet ideaal, zo vond ook de gemeente. Er was dus al lange tijd sprake van een nieuw complex aan de rand. Toen ik stopte met werken een paar jaar terug, kregen de plannen eindelijk vorm.”

De realisatie van Sportpark Guldeland

Ad spreekt met veel lof en waardering over de samenwerking tussen de twee besturen onderling en samen met de gemeente. “Petje af, dat hebben ze netjes geregeld.” Waardoor Ad zich kon richten op de ontwikkeling van het nieuwe Sportpark Guldeland in Geervliet. Een thuiswedstrijd voor de nauw betrokken Ad, op meerdere vlakken. “Als je zolang in de bouw gezeten hebt, dan kun je goed meepraten. We hebben denk wel 50/60 bouwvergaderingen gehad.” Architect Richard Ariens van Ziggurat uit Heenvliet maakte het ontwerp, naar grote tevredenheid van Ad. “Dat heeft hij schitterend gedaan.” Het complex bestaat uit twee kunstgrasvelden, één veld met echt gras en een centraal langgerekt gebouw dat qua uitstraling aansluit bij de karakteristieke polder. “Ik ben supertrots. Ik ben er dan ook vaak te vinden.”

Loyale sponsoren, ook tijdens corona

Bij de realisatie van GHVV’13 werd ook een sponsorcommissie in het leven geroepen, om de begroting te dichten. Een gedreven en slagvaardige commissie die het goed aanpakt, zo vertelt Ad. “Als je iets doet, dan moet je het goed doen, vind ik. We hebben officiële sponsorovereenkomsten met goede, heldere afspraken. Je weet als sponsor precies waar je aan toe bent. De borden hangen er netjes bij. Heb je ook een baniervlag hangen en begint deze te rafelen? Dan vervangen we ‘m meteen. Geen gedoe. Het moet goed zijn.” En die professionele aanpak werkt, zo blijkt. “We hebben zo’n 100 sponsoren.” Loyale sponsoren, die de club nog steeds steunen, ook al hebben ze een jaar bijna geen exposure gehad door de coronamaatregelen. “We hebben korting aangeboden op de volgende sponsorperiode, om het afgelopen jaar dat er nauwelijks mensen op de club waren, te compenseren. Slechts een handjevol heeft daar gebruik van gemaakt. Het overgrote deel betaalt gewoon het volledige bedrag. Ook ProMobility. Een mooi gebaar. Dat betekent veel voor ons.”

 

“Plannen genoeg, maar met een slag om de arm”

En nu? Hoe ziet Ad de komende periode tegemoet? “Het blijft afwachten. We hopen natuurlijk dat de competitie weer gewoon van start kan. En we hebben nog een flitsende opening tegoed! Die staat nu vooralsnog op 10 september gepland. Een week later houden we ook open dag voor de buurt, met een hapje en een drankje. We willen ook graag een sponsoravond houden, om onze sponsoren te bedanken. Plannen genoeg dus, maar we moeten ook realistisch zijn en houden daarom een slag om de arm.”

Terug naar alle blogs